8 obiceiuri sănătoase pentru cei care urmează terapia de cuplu

Spread the love

Terapia de cuplu nu este doar pentru cei aflați într-un impas. De fapt, învațarea cât mai din timp și însușirea continuă a abilităților de relaționare ajută partenerii să ramână fericiți și îndrăgostiți.

Mai jos sunt enumerate câteva dintre regulile de bază pe care le introduc în ședințele de cuplu:

1. Povestea mea este la fel de importantă ca și povestea partenerului meu.

Adevărul meu este doar al meu, nu cel universal valabil. Și celălalt are adevărul său, la fel de valid.

2. Ascultă mai mult decât vorbește.

Ascultarea activă ajută partenerii să se simtă auziți și înțeleși. Practica acestei reguli este necesară a fi introdusă zi de zi pentru funcționarea unui cuplu. Scopul unei relații este să ne facă să ne simțim conectați, înțeleși și validați. Abia când ambii parteneri sunt dispuși să iși seteze această atitudine, devin capabili să lucreze la obiceiurile de bază disfuncționale. În plus, prin ascultare activă se consolidează sentimentul de încredere în celălalt.

3. Crează un timp al cuplului, chiar dacă asta înseamnă să te trezești mai devreme.

Învață să oferi timp cuplului. Foarte importantă, această practică îmbunătațește conexiunea emoțională și  dă un sens ideii de „a fi împreună”. De exemplu, poți să te trezești dimineața cu 10 minute mai devreme pentru a sta pur și simplu îmbrățișați. Indiferent dacă asta te poate conduce către sex sau nu, îmbrățișările setează cadrul unei zile favorabile conexiunilor afective. 

4. Nu presupune că știi totul despre partenerul tău.

Rămâi cu ochii deschiși si atent la partenerul tău, ca fiind o persoană cu trăiri și gânduri proprii, cu un istoric individual, cu experiențe și concluzii proprii. De multe ori, tindem să „știm” ce reacție are deja partenerul dacă spunem anumite lucruri sau manifestăm anumite comportamente. Rămâi în permanență curios la raspunsuri, mai ales in situații conflictuale. Ce înseamna pentru mine ceva, pentru celălalt poate căpăta alte nuanțe. Respectă-i celuilalt spațiul și credințele. A-l convinge de un adevăr propriu poate înrăutăți lucrurile.

5. Renunță la dreptul de a avea dreptate.

De multe ori simțim că noi avem dreptate și facem tot ce putem ca să îl convingem pe celălalt de acest lucru. În timp ce adevarul este la mijloc, de cele mai multe ori, renunță la dorința de a avea dreptate și oferă și celuilalt acest drept. Altfel riști să ”mori cu dreptatea în mână” și cui folosește asta?

6. Cere un moment de reflecție asupra lucrurilor dacă totul devine prea intens. 

Aceasta este o regulă foarte importantă în depășirea momentelor conflictuale. Simte-te liber să ceri un răgaz pentru a reflecta asupra problemei, dacă simți că aceasta te depășește. Poate că resursele tale pentru a întelege și integra un alt punct de vedere nu sunt suficiente acum. Poate că nu ai conștientizate toate trăirile pentru a-ți susține punctul de vedere. Ia-ți timpul necesar (24- 48 de ore) și revino asupra problemei. Nu o evita.

7. Fii sincer acum cu tine sau fii sincer mai încolo.

De multe ori renunțăm la dorințele, crezurile și plăcerile noastre pentru celălalt. Ascundem frustrări sau informații importante, având credința că „într-un cuplu trebuie făcute compromisuri”. Facem asta din dorința de a fi pe placul celuilalt sau din nevoia de a fi acceptat. Este în regulă atât timp cât suntem congruenți cu valorile noastre cardinale. Nu este necesar să fii onest cu tine 24 de ore din 24. Dar dacă ai o problemă reală cu persoana iubită este bine să o confrunți mai devreme sau mai târziu. Comunicarea cu compasiune a poziției tale față de o situație sau acțiune este o atitudine corectă și te reconectează la partener.

8. Când toate acestea nu te duc la un rezultat pozitiv, oferă o îmbrățișare și un sărut.

Terapia de cuplu include terapia limbajului corpului. Învață să folosești limbajul non-verbal în conectarea cu partenerul tău, permițând gesturilor să devină constructive.

Sursa: The Gottman Institute.


Spread the love

Lasă un răspuns